Sezonski skok potražnje za radnicima: kako logistika, maloprodaja i ugostiteljstvo odgovaraju kratkoročnim izazovima u 2025.
U 2025. godini, sektori logistike, maloprodaje i ugostiteljstva bilježe snažan porast potražnje za kratkoročnim poslovima zbog digitalizacije, automatizacije i promjena u potrošačkom ponašanju. Tvrtke sve češće koriste fleksibilne modele zapošljavanja i privremene angažmane kako bi optimalno odgovorile na sezonske fluktuacije i nove tržišne izazove.
Sezonska fluktuacija potražnje za radnom snagom tradicionalno je bila obilježje većine zapadnih gospodarstava, osobito u sektorima logistike, maloprodaje i ugostiteljstva. Godina 2025. donosi slojevitiju i intenzivniju dinamiku potražnje za kratkoročnim zaposlenjem u ovim ključnim granama. Uzroci više nisu isključivo vezani uz klasične vrhove turističke sezone, blagdansku potrošnju ili kratkotrajne cikluse u pojedinim granama industrije, već slijede duboke strukturne promjene i modernizaciju načina poslovanja. Povijesno, ova sezonska zapošljavanja odgovarala su na privremene vrhunce u prometu roba i usluga. Danas, međutim, postoje dodatni faktori: digitalizacija kupovine, ubrzana automatizacija skladišta i distribucije, konsolidacija tržišnih aktera te novi oblici potrošačkog ponašanja koje diktira globalna ekonomska neizvjesnost. Upravo takvi trendovi povećavaju potrebu poduzeća za fleksibilnim pristupom radnoj snazi, potiču inovativne oblike angažmana i donose brojne izazove u održavanju operativne efikasnosti bez povećanja troškova i dugoročnih obaveza. Stručnjaci za opskrbne lance i planiranje ljudskih resursa stoga usmjeravaju pažnju na analizu i optimizaciju sezonske radne snage uz pomoć tehnologije i sofisticiranijih metoda predviđanja potražnje.
Nova tržišna paradigma, koju dodatno pojačavaju makroekonomski rizici (inflacija, promjene marži, rast cijena energenata), dovodi do toga da tvrtke u logistici, maloprodaji i ugostiteljstvu sve češće pribjegavaju modelu kratkoročnih ugovora i privremenog angažmana. Takav pristup omogućuje brzu reakciju na volatilnost tržišta, testiranje novih procesa i kandidata te poboljšava agilnost poslovanja. Ujedno, zaposlenici dobivaju mogućnost stjecanja iskustva kroz brze cikluse angažmana na različitim pozicijama, što im omogućuje dinamičan razvoj karijere i prilagodbu novim tehnologijama, pogotovo onima vezanima uz digitalnu transformaciju i automatizaciju.
Logistika kao predvodnik promjena i generator kratkoročnih prilika
Logistički sektor već godinama demonstrira svojevrsnu otpornost na tržišne potrese zahvaljujući vitalnoj ulozi u svim fazama opskrbnog lanca – od ulazne sirovine do završne dostave krajnjem kupcu. Posljednjih godina vidljiv je kontinuiran porast složenosti upravljanja logistikom, uz drastično povećanje prometa privatnih brendova, rastući broj skladišnih objekata na strateškim lokacijama i rast online trgovine koji zahtijeva skraćivanje rokova isporuke i maksimizaciju operativne fleksibilnosti. Tržište rada stoga prepoznaje izrazitu potražnju za profesionalcima sa znanjem iz područja prognoziranja, vođenja skladišnih operacija, optimizacija ruta, kao i za specijalistima za digitalnu transformaciju logističkih procesa.
Konkurencija među poslodavcima raste, a nedostatak kvalificiranih djelatnika stavlja logističke stručnjake u izuzetno povoljnu pregovaračku poziciju. Plaće za menadžere opskrbnih lanaca i logističke stručnjake kreću se na razini daleko iznad prosjeka, u rasponu koji u zapadnoj praksi doseže 90.000-150.000 dolara godišnje, s mogućnošću još većih benefita u specijaliziranim multinacionalnim kompanijama. Hrvatska i regionalni logistički operateri prate globalne trendove, a posebno je izraženo uvođenje fleksibilnih ugovora, interim managementa i privremenih projekata. Ovim pristupom firme dobivaju mogućnost brzo reagirati na sezonski ili ciklički rast obujma, bez dugoročnog zapošljavanja u sektorima gdje su pritisci na operativnu dobit izuzetno visoki.
- Menadžeri skladišta ključni su za operativno upravljanje isporukama, optimizaciju prostora i kapaciteta te korelaciju između fizičke logistike i informatičke podrške.
- Stručnjaci za digitalnu logistiku odgovorni su za implementaciju automatiziranih sustava praćenja i analitike, prediktivno planiranje potreba i nadzor nad izvođenjem zadataka kroz suvremene ERP, WMS i TMS platforme.
Ključne pozicije i trendovi u maloprodaji i ugostiteljstvu
Maloprodaja i ugostiteljstvo sudjeluju u dinamičnim promjenama pod utjecajem sezonalnosti, ali i transformacije navika kupaca. Rastuće oslanjanje na e-commerce platforme, click&collect sisteme i digitalno iskustvo kupovine zahtijeva zapošljavanje fleksibilne radne snage u obliku customer service savjetnika, skladištara, tehničara za uređaje za samoposlužnu naplatu te logističko-distributivnog osoblja koje pokriva zadnje faze isporuke prema kupcu. Povećana potreba za privremenim kadrom uoči turističke sezone, blagdana i velikih manifestacija posebno pogoduje stručnjacima s iskustvom u upravljanju fluktuirajućim timovima, planiranju rasporeda i implementaciji digitalnih alata za evidenciju i raspored rada. Hoteli, restorani i lanci maloprodaje sve češće kombiniraju privremene i stalne radne odnose, koristeći raznovrsne modele motivacije, bonusa i razvoja vještina kako bi privukli i zadržali kvalitetne kadrove.
Unatoč izazovima poput fluktuacije osoblja i “burnout” sindroma, sektor ugostiteljstva i maloprodaje napreduje zahvaljujući usvajanju inovacija, reinženjeringu radnih procesa i boljem balansu između fiksnih i varijabilnih troškova radne snage. Ponude koje su nekad bile rezervirane za stalno zaposlene, sada su dostupne i kratkoročno angažiranim stručnjacima, uključujući dodatne edukacije, mogućnosti napredovanja te prilagodljive modele rada. To sve doprinosi porastu atraktivnosti ovih sektora za visoko kvalificirane radnike s iskustvom iz drugih branši koji traže profesionalni izazov i profesionalnu mobilnost.
Tehnologija, automatizacija i umjetna inteligencija: Nova ravnoteža na tržištu rada
Digitalna transformacija i brza robotizacija logističkih, maloprodajnih i ugostiteljskih operacija doveli su do stvaranja potpuno novih kategorija poslova, kao i redefinicije postojećih radnih mjesta. Automatizirani skladišni sustavi, AI podržano upravljanje zalihama te napredni informacijski alati za planiranje i praćenje resursa omogućuju tvrtkama da efikasno odgovore na nagle poremećaje potražnje bez rizika zagušenja ili gubitka produktivnosti. U 2025. godini, podaci pokazuju da više od 60% organizacija planira povećati ulaganja u tehnologije umjetne inteligencije i automatizaciju kako bi eliminirali “uska grla” u opskrbi, ubrzali dostavu i podigli razinu usluge krajnjem korisniku.
Kratkoročni angažmani u tehnološkim ulogama postaju sve privlačniji, jer omogućuju brzu implementaciju inovacija bez potrebe za dugotrajnim procesima selekcije i integracije u trajni tim. Najtraženiji profili uključuju stručnjake za primijenjenu AI, operativne analitičare za procese automatizacije, menadžere za digitalne transformacije te dizajnere logističkih mreža. Na ovaj način, tvrtke smanjuju troškove i dobivaju mogućnost fleksibilnog nadzora nad poslom, dok djelatnici dobivaju priliku za rad u brzorastućem području koje spaja znanja iz informatike, inženjeringa, projekt managementa i operativnog upravljanja.
- Stručnjaci za automatizaciju i AI angažirani privremeno za uvođenje novih rješenja u skladištima, logističkim centrima ili na prodajnim mjestima, brinu o podešavanju sustava i edukaciji kadra.
- Projektni menadžeri digitalne transformacije koordiniraju višedisciplinarne timove na periodičnim projektima, osiguravajući pravovremeno lansiranje novih tehničkih i procesnih inovacija.
Plaće, mogućnosti napredovanja i benefiti privremenih angažmana
Pored standardnih pokazatelja potražnje, stručnjaci sve više analiziraju strukturu primanja i razvoj karijere u kontekstu kratkoročnog zaposlenja. U sektoru logistike i opskrbnih lanaca, privremeni angažmani omogućuju kandidatima da za relativno kratko vrijeme ostvare natprosječne zarade, iskoriste sezonske bonuse i dobiju pristup ekskluzivnim edukacijama i certifikatima. Velika je potražnja za stručnjacima sa specijaliziranim znanjima – od upravljanja nabavom i izvođenjem složenih transportnih operacija, do optimizacije zaliha pomoću naprednih softverskih alata. Plaće za više pozicije mogu prelaziti nacionalne prosjeke – posebice u međunarodnim kompanijama i industrijama s visokom dinamikom.
Stručnjaci često biraju povremene angažmane iz razloga profesionalne pokretljivosti: mogućnost rada na nizu velikih projekata, stalna izloženost inovacijama i građenje globalne mreže kontakata. S druge strane, kompanije koriste privremeni rad kao način testiranja novih modela, davanja prilika mladima i povratnicima te povećanja atraktivnosti sektora u odnosu na tradicionalne branše. Novija iskustva ukazuju i na rast fleksibilnih benefita: prilagodljive smjene, home office, stimulativni bonusi i pristup programima cjeloživotnog obrazovanja.
Izgledi tržišta i strateški savjeti za budućnost
Sve dostupne projekcije pokazuju da će se potreba za kratkoročnim radom u logistici, maloprodaji i ugostiteljstvu dodatno intenzivirati u narednim godinama. Ključni motori ovog rasta bit će ubrzani razvoj e-trgovine, konsolidacija logističke infrastrukture te kontinuirani utjecaj globalnih prometnih tokova i promjena u navikama putnika, turista i kupaca. Paralelno s procesom digitalizacije i implementacije novih tehnologija, porastat će i potreba za specijaliziranim znanjima, kao i fleksibilnim modelima zapošljavanja koji omogućuju testiranje novih tržišta, razvoja usluga te brzu prilagodbu regulatornim promjenama.
Tvrtke koje prepoznaju važnost strateškog planiranja sezonske radne snage, ulaganja u tehnološku izvrsnost i otvorenost prema inovativnim modelima angažmana, stjecat će ključnu konkurentsku prednost u godinama koje dolaze. Stručnjaci za upravljanje lancima opskrbe i ljudskim resursima trebaju usmjeriti napore na razvoj integriranih strategija privremenog angažiranja, digitalizaciju procesa, kontinuiranu edukaciju zaposlenika i implementaciju naprednih metoda predviđanja potražnje. Na taj način, hrvatski će logistički, maloprodajni i ugostiteljski sektor biti spremni odgovoriti na izazove nove tržišne paradigme i iskoristiti prilike u svijetu sve fluidnijih radnih odnosa i tehnoloških inovacija.
